Agfa Isolette

Niedawno wpadł mi w szpony przedstawiciel gatunku aparatów mieszkowych. Ten typ budowy aparatów królował „od przed wojny” i to pierwszej, a nawet jeszcze jakiejś z XIX wieku 😉 do lat ’60 wieku XX,  ale z powodzeniem trzymał się wśród profesjonalistów aż do zmierzchu aparatów analogowych.

Niemiecka Agfa wyprodukowała wiele wersji tego aparatu, z jeszcze większą ilością obiektywów i migawek. Ten model to Agfa Isolette, najprostszy model, z najprostszym trzy-elementowym obiektywem Agnar 4,5-22 i równie prostą migawką Vario z czasami 1/25, 1/50, 1/100 i 1/200 + B. Dzisiaj cenowo jest to odpowiednik kilku browców, chociaż zdarzają się nieuczciwi sprzedawcy, wciskający ciemnotę i żądający kasy powyżej setki. Albo dwóch.

Obsługa jest dość trudna, brak światłomierza, dalmierza, ustawiamy odległośc „na oko” bezpośrednio na obiektywie, przesłona i spust migawki charakterystyczny dla wymiennych migawek – czyli delikatna wajha do naciągania. Wziąłem aparacik na wycieczkę do pracy i z powrotem, kilka fotek na filmie Shanghai GP3. Jako że mierzyłem ręcznie, nie zawsze trafiłem światłem, kadrem również nie za bardzo – wystarczy lekko pod kątem spojrzeć i niestety kadr „pływa”. Za to na filmie po wywołaniu wychodzi urocza ramka, z zaokrąglonymi rogami i lekko wybrzuszonymi bokami. Niestety, ramka skanera nie łapie więc nie mogę Wam tego pokazać, może jak wreszcie znajdę szklarza ze szkłem trawionym chemicznie to poskanuję jeszcze raz. Na razie kilka kadrów. Niestety trochę ciemno – za niskie czasy. Chiński film GP3 również nie jest specjalnie odporny na brak światła, więc szału nie ma. Musze sobie sprawić światłomierz :/

A zdjęcie na górze Canon 400D + Biometar + flash wbudowany i zewnętrzny z softboxem. Też „na oko”.

Mieszkowiec003

Mieszkowiec008

Mieszkowiec009

Mieszkowiec010

Mieszkowiec011

Mieszkowiec013

Ostatnia fota to właśnie problem z ustawianiem ostrości na obiektywie – zapomniałem przestawić po poprzednim zdjęciu… A że już ciemno, to na pełnej dziurze, więc nie złapałem czego trzeba przy tak małej głębi ostrości.

Comments are Disabled