Portra w małym obrazku

Po moich pierwszych zdjęciach profesjonalnym średnim formatem na profesjonalnej kliszy zastanawiałem się, czy odpowiednik na małym obrazku będzie miał szansę równać się ze starszym i większym bratem. Trochę trwało, zanim wszedłem w posiadanie godnego aparatu, ale wreszcie na półce stanął Canon EOS1. Przy okazji zamawiania filmów wziąłem więc też Kodaka Portrę 35mm i czekałem na sensowną okazję do zrobienia paru zdjęć w warunkach studyjnych.

Nawinęła się siostra wpadając z wizytą z Norwegii, była więc małoobrazkowa sesja z makijażem, lampami, itd. Do tego cośtam na mieście i trochę majówki. Czasem trudno wypstrykać 36 zdjęć… W końcu wywołanie i… jest dobrze. Naprawdę zadowolony  z efektu, mimo błędu na sesji – zamiast mierzyć światło na ISO 160, według którego powinna być naświetlana klisza, to ustawiłem światłomierz na 100. Dlatego zdjęcia trochę przepalone, ale umówmy się że tak miało być 😉 Na szczęście negatywy wykazują spory margines błędu.

Do zestawu podpiąłem nowożytne obiektywy, Sigmę 1.4 50mm w wersji ART i „L’kę” 24-105, dzięki systemowi EOS, o którym pisałem ostatnio. Co ciekawe, podczas skanowania okazało się, że przez ramki zdjęcia są mocno nieostre, dopiero jak negatywy poszły bezpośrednio na płytę, udało się uzyskać zadowalającą jakość obrazu. Oczywiście ze względu na zdecydowanie mniejszy element światłoczuły nie da się osiągnąć takiej szczegółowości jak na błonie 120, ale i tak rozmiar pliku przy 4800DPI to ok 4500x6750px. A to jeszcze nie ostatnia możliwa półka skanu, ale nie chce mi się długo czekać na wynik 🙂

Makijaż wykonała niezawodna Alicja Make Up.

_KodakPortra_004

_KodakPortra_005

Dopiero pod koniec sesji zauważyłem błąd w nastawach i kolor skóry przybrał właściwy odcień, już bez przesadnych rozjaśnień:

_KodakPortra_021

W plenerze bardzo charakterystyczne lekkie stłumienie kolorów, ale jednocześnie odcienie są przyjemne dla oka i tworzą spójną całość, bez dominacji żadnej barwy. Musiałem nieco zmienić charakterystykę krzywej czerwonej, ponieważ zbyt mocna dominanta magenty po skanowaniu. To jedyna korekta w PS, całkiem możliwe że to przez wczesną porę dnia, w którym robione były te zdjęcia. Tu nie ma AWB…

_KodakPortra_024 _KodakPortra_025

Naprawdę czuć różnicę w stosunku do innych filmów, mam tu na myśli amatorskie tanie materiały. Skorzystam nie raz w plenerowych sesjach w kolorze 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *